یک شیمیدان جوان مکزیکی برای کمک به پدر دیابتیش یک محصول سالم را بجای قند به روشی ارزان تر تولید کرد

وقتی بهJavier Larragoiti ، 18 ساله گفته شد که پدرش به دیابت مبتلا شده است، این جوان که تازه تحصیل خود را در رشته مهندسی شیمی در کالجی در مکزیکو سیتی آغاز کرده بود، تصمیم گرفت تحصیلات خود را بر روی یافتن یک جایگزین ایمن برای قند معمولی متمرکز کند.

او گفت پدر من سعی می کرد از استویا و سوکرالوز استفاده کند، اما از طعم آنها متنفر بود و به همین خاطر در رژیم خود تقلب می کرد. استویا و سوکرالوز، گزینه های محبوبی بجای قند هستند، و بسیاری از محصولات موجود با قندهای کاهش یافته، امروزه حاوی یکی از این دو ماده می باشند.

این شیمیدان جوان به جستجوی خود برای یافتن جایگزین دیگری ادامه داد. او زایلیتول را امتحان کرد، الكلی با مزه شیرین كه در چوب توس یا درخت غان، و در بسیاری از میوه ها و سبزیجات نیز یافت می شود. زایلیتول در محصولات بدون قند مانند آدامس و همچنین در داروهای کودکان استفاده می شود، اما برای سگ ها حتی در مقادیر اندک سمی است.

لاراگوئیتی گفت: این ماده خواص خوبی برای سلامتی انسان دارد و همان عطر و طعم قند معمولی را دارد، اما مشکل این بود که تولید آن بسیار گران تمام می شد. بنابراین من تصمیم گرفتم که روی یک فرآیند ارزان تر برای تولید آن کار کنم تا این جایگزین سالم در دسترس همه قرار گیرد.

زایلیتول ارزان تر شد

ذرت بزرگترین محصول کشاورزی مکزیک است و لاراگوئیتی هم اکنون روش استخراج زایلیتول را از پسماند چوب ذرت، به نام خود ثبت کرده است. از همه مهمتر، با وجود 28 میلیون تن چوب ذرت که هر ساله در مکزیک به عنوان پسماند تولید می شود، دیگر کمبودی برای تامین سوخت مولد زایلیتول وجود ندارد و لاراگوئیتی به طور اساسی روش های سنتی دفع این ماده ی زائد(سوزاندن آنها) را نیز به روز کرد. به خصوص در کشوری مانند مکزیک که دارای آلودگی سنگین است، با کاهش میزان سوزاندن پسماند ذرت، بخشی از منبع انتشار کربن حذف می شود.

شرکت وی با نام Xilinat از 13 کشاورز محلی زباله های چوب ذرت را خریداری می کند و سالانه 1 تن زایلیتول تولید می کند. به اختراع او جایزه ی معتبر 310،000 دلاری Chivas Venture اعطا شد ، که به وی این امکان را می دهد تا فعالیت خود را صنعتی کند و تولید زایلیتول به این روش را 10 برابر افزایش دهد و 10 تن چوب ذرت دیگر را از سوزانده شدن نجات دهد.

لاراگوئیتی می گوید: رژیم های قندی یک مشکل واقعی برای مکزیک است. کشوری که رتبه دوم چاقی را در جهان دارد. این کشور قبلاً بر نوشیدنی های قندی مالیات را به عنوان ابزاری برای مقابله با یکی از منابع اصلی چاقی، وضع کرده است.

در یک تصادف عجیب، در روش Larragoiti برای استخراج یک جایگزین قند، از همان گیاهی استفاده می شود که سایر فرآورده های جانبی آن، یعنی "شربت ذرت با فروکتوز بالا"، باعث شیوع چاقی در ایالات متحده شده است.

لاراگوئیتی در مصاحبه با گاردین گفت: شربت ذرت با فروکتوز بالا، بمبی از کربوهیدرات ها و قند غلیظ است که موجب افزایش شدید ترشح انسولین می شود. این ماده چندین بار شیرین تر از گلوکز معمولی است. شرکت ها به دلیل قیمت پایین آن، بیشتر از این ماده بجای گلوکز معمولی استفاده می کنند و این یک مسئله است.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا(CDC)، شربت ذرت با فروکتوز بالا به بیشتر غذاها و نوشیدنی های فرآوری شده و بسته بندی شده اضافه می شود و نقش مهمی در همه گیری چاقی در ایالات متحده دارد، به گزارشCDC ، 93 میلیون بزرگسال تحت تاثیر چاقی هستند.

استفاده از ذرت برای تولید جایگزین های شکر به جای شربت ذرت با فروکتوز بالا

با این حال، با افزایش کشت ذرت در آمریکای شمالی نسبت به سایر نقاط کره زمین، و با سوبسید وزارت کشاورزی (DOA) برای کشت آن، عرضه ی ذرت برای تبدیل به شربت ذرت تضمین و ارزان شده است.

اگر روش لاراگوئیتی برای استخراج یک جایگزین عاری از شکر، در آمریکا بکار گرفته شود، ایالات متحده می تواند محصول مزارع ذرت را به یک محصول مفید تر تبدیل کند، و از ایجاد شربت ذرت با فروکتوز بالا پرهیز کند و یا حتی باعث افزایش بهره وری تولید بیواتانول از ذرت شود که تولید ارزانتر و بیشتر بیو اتانول، باعث می شود قیمت انواع فرآورده های نفتی کاهش یابد.

لاراگوئیتی می گوید: من خوشحالم که پروژه ی من باعث شد پدرم تسلیم رژیم غذایی قندی که باعث تحریک و پیشرفت دیابتش می شود، نشود. پدر من نیز بسیار خوشحال است، زیرا او هر روز از محصول من استفاده می کند و دیگر مایل نیست که در رژیم خود تقلب کند.

منبع:

https://www.goodnewsnetwork.org/helping-dad-with-diabetes-mexican-chemist-pioneers-healthy-and-cheap-sugar-substitute/